OFERTA SPECJALNA
JESIENNA
PROMOCJA
10 X 0% bez kosztów i odsetek
oraz RABTAT
Teraz od każdej wyceny odejmujemy aż 1001 zł
LPG vs. CNG co lepsze ? Demontaż instalacji CNG i montaż instalacji LPG został wykonany w samochodzie marki Volvo V70 z roku 2013. W bagażniku samochodu były zainstalowane cztery butle CNG. Pojazd ten pomimo swojego przebiegu wynoszącego aż 481 856 km wygląda bardzo dobrze, w kabinie kierowcy nie widać żadnego zużycia materiałów, obić foteli czy konsoli centralnej.
Jednostka napędowa w tym volvo to silnik pięciocylindrowy z pośrednim wtryskiem benzyny, więc fabrycznie samochód posiadał instalację CNG. Toroidalny zbiornik LPG o pojemności 52 l został zamontowany w miejscu koła zapasowego. Półka bagażnika była podniesiona ze względu na to, że pod nią znajdowały się zbiorniki CNG. Zawór tankowania LPG znajduje się pod klapką wlewu benzyny, tam gdzie poprzednio znajdował się zawór CNG.
CNG to sprzężony gaz ziemny czyli metan o wzorze chemicznym CH4, LPG natomiast to mieszanina propanu i butanu o wzorach C3H8 oraz C4H10. Takie różnice strukturalne przekładają się na odmienne właściwości fizykochemiczne tych gazów.
LPG skrapla się już przy ciśnieniu kilku lub kilkunastu barów, natomiast CNG pozostaje gazem nawet w dwustu barach. Zatem aby skroplić gaz CNG, trzeba go gwałtownie schłodzić nawet do temperatury -162 stopni, to narzuca zupełnie inne podejście w konstruowaniu instalacji gazowych w zależności od użytego paliwa gazowego.
Podczas gdy do LPG używa się stosunkowo lekkich butli z z tłoczonej i spawanej blachy o grubości ścianek nie przekraczającej 3 mm i kształcie cylindrycznym lub toroidalnym, pojemniki CNG wykonuje się w zupełnie innej technologii. Wytwarza się je metodą bezszwową, z jednego kawałka stali dzięki czemu są dużo bardziej wytrzymałe.
Kolejne generacje zbiorników CNG są wykonane z aluminium, włókna węglowego czy kompozytu i w ten sposób jest obniżana ich masa własna. Oczywiście nowoczesne materiały używane do budowy tych zbiorników w żaden sposób nie wpływają na bezpieczeństwo. Podobnie jak w przypadku LPG, butle CNG są wyposażone w szereg zaworów, które zwiększają bezpieczeństwo oraz wygodę użytkowania. Różnice w tych dwóch instalacjach są widoczne również w przypadku przewodów wiodących, które prowadzą od zbiornika do komory silnika.
Jazda na paliwie LPG wychodzi taniej niż w przypadku CNG. Kolejnym minusem instalacji CNG jest mała dostępność stacji paliw, a w przypadku LPG zatankujemy prawie wszędzie. Kolejnym problemem jest mała liczba serwisów obsługujących instalację CNG. Kolejne minusy CNG, to mały zasięg samochodu na tym paliwie oraz duże koszty założenia tej instalacji.
Czy wiesz, że jesteśmy największym warsztatem w Polsce zajmującym się montażem instalacji LPG? Na przestrzeni 25 lat zamontowaliśmy ponad 50000 instalacji LPG. Nasza firma rozwija się prężnie, co skutkuje ciągłym rozwojem. Naszym nowym projektem jest wypożyczalnia samochodów. Poniżej możesz zobaczyć film prezentujący naszą firmę. W naszej firmie posiadamy również wypożyczalnię kamperów Śląskie Kampery