OFERTA SPECJALNA
JESIENNA
PROMOCJA
10 X 0% bez kosztów i odsetek
oraz RABTAT
Teraz od każdej wyceny odejmujemy aż 1001 zł
Lexus RX 200t z Instalacją LPG. Lexus RX 200t – fanom motoryzacji nie trzeba przedstawiać tej marki. Jest ona synonimem niezawodności, nowinek technicznych, oraz osiągów. Rzecz jasna – za odpowiednią cenę.
Nie jest to pierwszy samochód tej marki, jaki wyposażyliśmy w instalację LPG, wcześniej już mieliśmy z nimi do czynienia. Była to jednak jedna z bardziej wymagających realizacji jakie przeprowadzaliśmy. Mieliśmy bowiem okazję zmierzyć się z Lexusem RX200t wyposażonym w silnik 2.0 o mocy 238 KM.
Model RX został okrzyknięty pierwszym luksusowym SUV-em w historii. Jego pierwsza generacja zadebiutowała w roku 1997, w Japonii nosił on miano Toyota Harrier. Obecna w tym odcinku jest czwarta generacja tego samochodu, zaprezentowana w Europie po raz pierwszy na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie.
Ten konkretny egzemplarz pochodzi z roku 2016. Zdążył w tym czasie przejechać 70 tys. km. Silnik w jaki jest wyposażony to bardzo innowacyjna jednostka napędowa, wyposażona między innymi w turbosprężarkę typu Twin-Scroll, która wyposażona została w układ płynnego sterowania pracą zaworu obejściowego. Rozwiązanie tego typu ogranicza straty pompowania poprzez ograniczenie ciśnienia zwrotnego w zakresie niskich obciążeń silnika, kiedy turbina nie jest w pełni wykorzystywana.
Kolejnym systemem jaki zastosowano w tym silniku jest system Dual VVT-iW. Polega on na zastosowaniu podwójnego systemu wtrysków. Jeden układ wtrysków podaje paliwo bezpośrednio do komory spalania, drugi zaś do kolektora ssącego. Skutkuje to tym, iż silnik może pracować w cyklu Atkinsona, oraz cyklu Otta. Pierwszy z nich charakteryzuje się tym, że w suwie sprężania zawory wciąż pozostają otwarte, zamykają się również z pewnym opóźnieniem.
Rezultatem jest skrócony suw sprężania. W ten sposób nie można uzyskać znaczących dużej mocy maksymalnej, lecz sprawność podzespołu jest wtedy większa, co przekłada się na niższe spalanie. Gdy zaś mocy potrzeba więcej, silnik przechodzi w cykl Otta, gdzie uzyskuje się wysoką moc maksymalną.
Moc jest tutaj przenoszona na wszystkie cztery koła, a samochód jest wyposażony w autmatyczną, 6-biegową skrzynię biegów.
Pomimo tych, oraz wielu innych elementów, udało nam się pod maską zamontować instalację LPG w sposób niemal niezauważalny gołym okiem. Zbiornik toroidalny który zastosowaliśmy ma pojemność 62 litrów, a zatankować do niego można litrów 50. Dyskrecję w instalacji LPG uzyskaliśmy również pod klapką wlewu paliwa, ponieważ wlew gazu umieściliśmy tuż obok wlewu benzyny bez konieczności używania adaptera.
Producent w swoich materiałach podaje spalanie benzyny na poziomie 9 litrów benzyny na każde przejechane 100 km. Po wyposażeniu samochodu w instalację LPG, wykonaliśmy dwa litrażowania. Każde z nich odbyło się na dystansie 200 km. Pierwsze z nich przeprowadziliśmy na autostradzie nie przekraczając prędkości 140 km/h, wtedy uzyskaliśmy spalanie 11 litrów gazu oraz jednego litra benzyny. W jeździe lokalnej natomiast uzyskaliśmy spalanie rzędu 8.7 l gazu oraz niecałego litra benzyny. W obydwu tych przypadkach mowa jest o zużyciu paliwa na 100 kilometrów.
Marka Lexus należy do koncernu Toyota Motor Corporation. Pomysł na nią powstał w roku 1983, gdy Eiji Toyoda – prezes korporacji Toyota – rzekł zatrudnianym przez Toyotę inżynierom i projektantom, że nie życzy sobie, aby rynek luksusowych samochodów był zdominowany przez marki europejskie. Nie interesowały go półśrodki ani kompromisy – życzył sobie jedynie perfekcji. Wyzwanie które rzucił potraktowano poważnie.
Samochód mający konkurować z modelami takimi jak BMW serii 7, Mercedes – Benz klasy S czy też Jaguar XJ nazywał się roboczo F1. Nazwa modelu w żaden sposób nie nawiązywała do wyścigów Formuły pierwszej, była ona skrótem od angielskiej nazwy Flagship 1 – Okręt Flagowy 1. Na projekt przeznaczono nieograniczone fundusze, a zespołom inżynierskim w żaden sposób nie narzucano czasu, w jakim mają się zmieścić.
Wszystko po to, aby uniknąć jakichkolwiek niedoróbek i błędów. W rozwój projektu było zaangażowanych 60 projektantów oraz 1400 inżynierów, podzielonych na 24 zespoły. Wspomagało ich 2300 techników oraz 200 dodatkowych osób zatrudnionych do pomocy. Efektem prac było ponad 450 prototypów, oraz ponad 900 wariantów silnikowych.
Znamiennym jest, że w przypadku tej marki, samochód zaczęto projektować wcześniej, niż budować markę. Sama nazwa „Lexus” została wybrana spośród 219 innych, które zostały przedstawione przez agencje marketingowe zatrudnione przez koncern Toyota. Konkurencyjnymi nazwami były Vectre, Verone, Chaparel, Calibre oraz Alexis. Na samym początku faworytem była ostatnia nazwa, jednak z powodu podobieństwa do damskiego imienia – przerobiono nazwę Alexis na Lexus.
Po sześciu latach prac projektowych i rozwojowych, w roku 1989 na targach samochodowych w Detroit zaprezentowano efekt tych starań – Lexusa LS400. Ten model pokazał światu motoryzacji potęgę japońskiego przemysłu samochodowego. Dzięki niemu, po dziś dzień na dźwięk słowa Lexus przychodzi do głowy tylko jedno określenie – perfekcja.
Zademonstrowano ową perfekcję umieszczając jeden z egzemplarzy na hamowni, a na jego masce ustawiając wysoką piramidę z kieliszków. Następnie uruchomiono silnik i rozpędzono samochód znajdujący się na stacjonarnym stanowisku pomiarowym do prędkości 230 km/h. Nie przewrócił się ani jeden kieliszek.
Dziś Lexus jest zaliczany do pierwszej dziesiątki japońskich marek o największej wartości. Jego siedziba mieści się w mieście Nagoya w Japonii, natomiast siedziby operacyjne są ulokowane w Brukseli, oraz w Plano – miasto USA, stan Teksas. Samochody tej marki są w znakomitej większości budowane w fabrykach japońskich, lecz nie tylko. Zakłady tej marki znaleźć można również w Kanadzie (Cambridge, prowincja Ontario), oraz USA – w mieście Georgetowan, stan Kentucky.
Pierwszym mottem, jakie towarzyszyło tej marce było angielskie zdanie „The Relentless Pursuit o Perfection”, co można przetłumaczyć na „Nieustanny pościg za perfekcją”. Widać to w tych samochodach po dziś dzień.