OFERTA SPECJALNA
JESIENNA
PROMOCJA
10 X 0% bez kosztów i odsetek
oraz RABTAT
Teraz od każdej wyceny odejmujemy aż 1001 zł
Nagar w silniku – jak sobie z tym poradzić?. Jednym z większych i poważniejszych problemów współczesnych samochodów jest problem odkładającego się nagaru w układzie dolotowym silnika z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Obecność nagaru pogarsza pracę silnika, a także może prowadzić do wystąpienia poważnych usterek. W tym artykule dowiesz się skąd pojawia się nagar i w jaki sposób można zapobiec jego nawarstwianiu.
Pojawienie się nagaru może wiązać się z różnymi czynnikami. Ten problem dotyczy niemal każdego typu silnika spalinowego – zarówno diesla, benzynowego czy też wolnossącego czy turbo. Nagar pojawia się w przypadku nieidealnego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej.
W jednostkach benzynowych, w których zasilanie odbywa się poprzez użycie bezpośredniego wtrysku paliwa, jednym z powodów pojawiania się nagaru na zaworach wylotowych jest sposób dostarczania paliwa. Benzyna w takich przypadkach bowiem trafia bezpośrednio do komory, przez co nie obmywa zaworu.
Efektem tego zjawiska jest gromadzenie się nagaru w jego okolicach, co może doprowadzić do ograniczonego dostępu do powietrza. Wszystkie te zjawiska składają się na nieprawidłowe spalanie mieszanki.
Problem odkładania się nagaru w układzie silnika dotyczy przede wszystkim samochodów eksploatowanych w trybie miejskim. Niskie obroty, niskie temperatury pracy silnika czy jego niedogrzanie – to dodatkowe czynniki, które mają związek z tym zjawiskiem. Do innych można zaliczyć:
nieprawidłowa praca rozrządu
Aby wyeliminować zjawisko odkładania się nagaru należy w odpowiedni sposób zadbać o silnik, odwiedzając regularnie fachowy serwis samochodowy. Podczas przeglądu należy zwrócić większą uwagę na tę część pojazdu – oprócz wymiany oleju z filtrem, w jego trakcie powinno się również obejmować kontrolę całego silnika oraz jego oprogramowania. Podłączenie komputera do silnika może wskazać wiele przydatnych informacji np. nieprawidłowo pracująca cewkę czy zbyt wczesne otwieranie się termostatu.
Zalecamy unikania polityki LongLife, która wiąże się z wymianą oleju po 30 tys. przejechanych kilometrach. Częstsza zmiana oleju może zapobiec nawarstwianiu się nagaru. Kierowcy wymieniający olej pomiędzy 10-15 tys. przejechanych km rzadziej odnotowują to zjawisko w swoich pojazdach.
Jeśli nagar już się pojawił koniecznym będzie wyczyszczenie silnika. W większości przypadków wystarczy zastosować ręczną metodę. Warto jednak wiedzieć, iż jest ona dość kosztowna.
Jeśli silnik nie stracił kompresji na poszczególnych cylindrach można jednak skorzystać z innej metody – wyczyszczenia zaworów, a także kanałów dolotowych w głowicy silnika, stosując odpowiednie środki chemiczne. Warto jednak mieć na względzie, że nagar jest twardy i jego usunięcie wyłącznie środkami chemicznymi nie będzie możliwe. W takich przypadkach konieczna jest ingerencja mechaniczna w postaci wtłaczania podciśnieniem granulat w kanały dolotowe.
Lista zalet tej usługi jest dość obszerna. Po wykonaniu tego zabiegu dochodzi do udrożnienia kanałów w głowicy a także klapek i kierownic powietrza. Dzięki usunięciu nagaru granulatem silnik działa sprawniej i płynniej, a dodatkowo na komputerze nie wyświetlają się błędy. Trudno również o efekt drgań podczas zmiany biegów bądź przyspieszania.