Baza wiedzy (FAQ)

CZYM JEST I JAK DZIAŁA LUBRYFIKACJA?

lubryfikatorLubryfikacja to, w dużym skrócie, smarowanie gniazd zaworowych głowicy silnika w celu wydłużenia ich żywotności. Lubryfikacja tworzy ochronną warstwę na powierzchni gniazd zaworowych oraz grzybka zaworu chroniąc je przed wypaleniem. Jednocześnie obniża temperaturę spalania w samym silniku. Stosuje się ją głównie w silnikach zasilanych LPG, choć nie jest to obligatoryjne dla każdego samochodu. Ze względu na swoje właściwości lubryfikację zastosować można także w silnikach, które nie są zasilane LPG w celu dodatkowej ochrony gniazd zaworowych. W płynie lubryfikacyjnym znajdują się także domieszki alkoholu, które usprawniają proces spalania mieszanki paliwowej oraz środki usuwające nagar i nieczystości z komory spalania. Ponadto producenci lubryfikacji zapewniają, że czyści ona wtryskiwacze benzynowe i obniżają zużycie paliwa. Historycznie pierwsze systemy lubryfikacji wywodzą się jeszcze z czasów kiedy przechodziliśmy z benzyny zawierającej ołów na benzynę bezołowiową.

Istnieje kilka systemów podawania płynu lubryfikacyjnego do gniazd zaworowych. Początkowo były to podajniki podciśnieniowe, które charakteryzują się słabą precyzją dawkowania. Składają się z buteleczki i przewodu podłączonego do kolektora dolotowego. Regulacja ilości podawanego lubryfikatora odbywa się poprzez pokrętło na pojemniku. Nowocześniejsze systemy wtryskują płyn pomiędzy przepustnicę, a kolektor dolotowy i działają na podobnej zasadzie jak jednopunktowy wtrysk paliwa. Mają własną pompę zasilającą, która jest wyregulowana zgodnie z charakterystyką danego silnika. Najnowsze układy oparte są o elektronicznie sterowane podajniki dla każdego cylindra, które bardzo precyzyjnie odmierzają dawkę środka ochronnego.

DLACZEGO WARTO MONTOWAĆ LUBRYFIKACJĘ?

Silniki z zapłonem iskrowym, wyposażone w instalację LPG, zmagają się z trzema podstawowymi problemami podczas zasilania paliwem gazowem. Pierwszym jest wyższa temperatura spalania mieszanki paliwowej przez wydłużenie procesu konwersji na paliwo LPG. Drugi, to brak dodatków zawartych w benzynie, które chronią części silnika, a trzecim jest nie zawsze idealnie pracująca instalacja, co sprawia, że mieszanka może mieć źle dobrane proporcje paliwa do powietrza.

Najbardziej niebezpieczne dla silnika i jednocześnie najczęściej występujące problemy są oczywiście związane z ostatnim problemem, czyli nie pracującą idealnie instalacją. W związku z powyższym, dochodzi do przyspieszonego zużycia silnika. Jest to proces, który postępuje powoli i niezauważalnie, a pierwsze objawy pojawiają się wtedy, gdy jest już za późno. Głównym obszarem ulegającym awarii jest głowica. Dochodzi do wypalenia gniazd zaworowych, do zniszczenia samych zaworów, a nawet do pęknięcia głowicy w skutek uderzania zaworu o gniazdo. By temu zapobiec, producenci nowych samochodów stosują nieco inne materiały przy budowie głowic samochodów, które mają być fabrycznie wyposażone w instalacje gazowe. Natomiast na rynku wtórnym korzysta się z innego rozwiązania, zwanego właśnie lubryfikacją gniazd zaworowych.

Co zatem realnie daje lubryfikacja zaworów? W praktyce, przede wszystkim wydłuża okres pomiędzy koniecznością wykonania korekt luzów zaworowych. Systemy takie zaleca się do samochodów wyposażonych w tzw. szklanki zaworowe i regulację płytkową, które są bardziej kłopotliwe od regulacji śrubowej i hydraulicznej. W najlepszej sytuacji są użytkownicy mający regulację śrubową i wygodny do niej dostęp. My zalecamy lubryfikację przede wszystkim do samochodów wyposażonych w kosztowną regulację luzów szklankami oraz płytkami. Przede wszystkim jednak zalecamy okresowe kontrole luzów zaworowych, co 40 000 przejechanych kilometrów. Pozwala to zdiagnozować ewentualne problemy zanim będzie za późno.

CZY LUBRYFIKACJA RZECZYWIŚCIE DZIAŁA?

Tak, ale nie zawsze spełnia swoją funkcję. Choć może brzmieć to jak masło maślane to rzeczywiście tak jest. Zależy to od wielu czynników, a przede wszystkim od sprawności samej instalacji gazowej i dbałości o odpowiedni serwis samochodu. Inna sprawa, to czy warto inwestować w lubryfikację?

kalkulatorProsty, ale działający zestaw kosztuje około 150–200 zł, natomiast nieco bardziej zaawansowany, z elektronicznym podajnikiem około 300 zł. Litrowa butelka płynu to koszt około 50 zł. Minimalne zużycie płynu wynosi 1 ml na 1 l paliwa. Możliwe są także większe stężenia – dla skuteczniejszej ochrony. Pojedynczy zbiornik o pojemności 400 ml wystarczy więc na okres czasu, w którym samochód zużywa 400 l paliwa, a więc 4000 km i więcej. Zatem silnik zużywający 10 l benzyny na 100 km, zużyje na tym dystansie około 10 ml lubryfikatora, co będzie kosztowało dodatkowo 50 groszy. Przyjmując zasadę, że lubryfikacja nie zaszkodzi, a prawdopodobnie pomoże, bo w ten sposób należy traktować to rozwiązanie, nie jest to wysoki koszt eksploatacji. Natomiast z pewnością wydatek 50,00 zł na 10 tys. km może nieco uwierać wyjątkowo oszczędnych użytkowników.

warningPotwierdzeniem tego, że lubryfikacja bywa potrzebna jest fakt stosowania innych materiałów w gniazdach zaworowych przez samych producentów samochodów, oferujących fabryczne instalacje gazowe. Jeżeli sami producenci nie wierzą we własne materiały, to i my powinniśmy mieć ograniczone do nich zaufanie.

PODSUMOWANIE – WARTO MONTOWAĆ LUBRYFIKACJĘ

W rzeczywistości, lubryfikacja spełnia swoje zadania, co sprawia, że gniazda zaworowe i same zawory są lepiej chronione i tym samym wydłuża się ich żywotność. Jednak czy jest konieczna? To już inna sprawa. Czysto teoretycznie, silniki nie potrzebują lubryfikacji nawet jeżeli są zasilane gazem, ponieważ materiały stosowane do ich budowy powinny zapewniać im wystarczającą ochronę. W praktyce, jest nieco inaczej i są silniki, które mają słabe gniazda zaworowe. Zatem nie jest tak dobrze, jak być powinno.

Naszym zdaniem warto montować w samochodzie zasilanym LPG lubryfikację ponieważ:

  • Chroni ona zawory i gniazda zaworowe przed wypaleniem,
  • Czyści zawory dolotowe, wtryskiwacze oraz układ paliwowy,
  • Obniża temperaturę w komorze spalania,
  • Smaruje oraz zabezpiecza górną część cylindra,
  • Obniża zużycie paliwa (nawet do 5%) oraz poziom szkodliwych substancji
  • Przezorny zawsze ubezpieczony, a w tym wypadku zabezpieczony 🙂

Kupując używany samochód oprócz sprawności technicznej pojazdu warto sprawdzić, czy sama instalacja gazowa jest sprawna. Można to ocenić chociażby przez jazdę próbną. Raczej nie poleca się kupowania kota w worku, np. kiedy sprzedawca sugeruje, że akurat mu się skończył gaz w zbiorniku… Oczywiście nie wszystko będziemy w stanie zweryfikować, ale najważniejsze żeby wg nas instalacja działała poprawnie. Pewne rzeczy mogą wyjść przy kontroli u mechanika, ale wszystkiego nie będziemy w stanie przewidzieć i niestety trzeba się z tym faktem pogodzić.

young man looking through magnifying glassWarto również sprawdzić pod kątem formalnym:

  • Czy instalacja została zarejestrowana w dowodzie rejestracyjnym,
  • Czy poprzedni właściciel posiada dokumenty tj. wyciąg ze świadectwa homologacji oraz atest fabryczny zbiornika LPG (których będzie od nas wymagał diagnosta na badaniu technicznym) i przekaże nam komplet tych dokumentów przy sprzedaży auta (a nie np. dośle za miesiąc, bo wtedy często się okazuje, że zostajemy z problemem na zawsze),
  • Czy zbiornik ma jeszcze ważną legalizację – można to sprawdzić albo na ateście zbiornika albo na tabliczce znamionowej zbiornika, znajduje się tam zawsze data produkcji i do kiedy jest ważny (każdy zbiornik ma legalizację na 10 lat, po tym okresie podlega konieczności ponownej legalizacji lub wymiany, co wiąże się z dodatkowymi kosztami).

Dobrze jest również ustalić jaka elektronika jest zamontowana w systemie LPG, chodzi o nazwę centrali sterującej – po tej informacji będziemy w stanie ustalić czy w naszym regionie znajdziemy warsztat, który będzie w stanie obsługiwać naszą instalację. Zdarza się, że kupując auto, zwłaszcza z innego regionu Polski lub zza granicy, w najbliższej okolicy nie będzie serwisu obsługującego dany układ gazowy, a wtedy mamy problem organizacyjny. Z najmniejszą drobnostką będziemy jeździć do innego miasta.

Kiedy już staniemy się użytkownikiem nowego pojazdu zasilanego LPG warto pojawić się w stacji obsługi, żeby ocenić faktyczny stan systemu i ewentualnie wykryć i usunąć drobne usterki, które po pewnym czasie mogą się przerodzić w poważniejszą awarię. Będziemy wtedy mogli w pełni cieszyć się naszym „nowym, starym” autem.

young man looking through magnifying glass

Na rynku można kupić oleje silnikowe, które tytułują się jako dedykowane do silników zasilanych LPG. Jednakże do smarowania jednostki napędowej wystarczą oleje zalecane przez fabrykę, a przeznaczone do konkretnego typu silnika. Tak więc specjalne oleje przeznaczone do silników zasilanych LPG to raczej chwyt marketingowy aniżeli faktyczna potrzeba wynikająca z aspektów technicznych.

young man looking through magnifying glass

Niestety wielu producentów uniemożliwia montaż instalacji gazowej w okresie gwarancyjnym samochodu pod groźbą utraty praw gwarancyjnych.  A z drugiej strony coraz częściej się zdarza, że podążając za wymaganiami klientów oferują nowe auta już z fabrycznie założoną instalacją gazową (np. Skoda, Opel, Hyundai, Mitsubishi, Chevrolet, Dacia, Fiat, Volkswagen), chociaż trzeba się wtedy liczyć z tym, że cena takiej instalacji jest zazwyczaj wyższa od cen rynkowych oferowanych w warsztatach zajmujących się typowo montażem systemów LPG.

Poza tym producenci samochodów starają się wprowadzić monopol na serwis takich instalacji zabezpieczając dostęp do cyfrowego sterownika gazu kodem dostępu. Serwis instalacji po okresie gwarancyjnym, czyli zazwyczaj po 2 latach jest trzykrotnie droższy niż w zakładach niezależnych.

Czasami warto przed zakupem auta u danego dealera skonsultować możliwość założenia instalacji do nowego auta. W niektórych przypadkach udaje się wynegocjować takie pozwolenie, dealer chcąc sprzedać auto robi ustępstwo i wskazuje zakład w którym można uzyskać pełną obsługę gwarancyjną, mimo że nie ma odgórnej zgody producenta na montaż instalacji gazowej. Może się to wiązać z pewnymi ograniczeniami, np. trzeba będzie serwisować samochód u dealera gdzie dokonaliśmy zakupu, ponieważ w innym serwisie danej marki mogą podważyć prawa gwarancyjne. Nasza firma posiada polisę ubezpieczeniową chroniącą nas samych oraz klienta przed skutkami utraty gwarancji.

Ecoboost: With EcoBoost's direct injection, fuel is injected into each cylinder of an engine in small, precise amounts. Compared to conventional port injection, direct injection produces a cooler, denser charge, delivering higher fuel economy and performance. (01/06/2008) (low resolution image)

Na rynku motoryzacyjnym pojawia się coraz szersza gama silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa do cylindra. Dlatego producenci instalacji gazowych stawiają duży nacisk na opracowywanie strategii i produktów do tego typu silników. Na tą chwilę w ofercie znajdziemy instalacje V generacji z ciekłym wtryskiem gazu (np. instalacje holenderskiej firmy Vialle, gdzie po przełączeniu na zasilanie gazowe auto działa już tylko na gazie) oraz instalacje IV generacji – sekwencyjny wtrysk gazu w fazie lotnej (te instalacje charakteryzują się tym, że łączą strategicznie pracę na paliwie gazowym uruchamiając w określonych cyklach dotryski benzyny – dla ochrony układu wtryskowego).

Oba rozwiązania łączy fakt, ze są opracowywane do konkretnych silników, czyli dobieramy je na podstawie kodu silnika. Należy pamiętać, że nie zaleca się stosowania uniwersalnych rozwiązań do tego typu silników ze względu na ryzyko bardzo szybkiego uszkodzenia układu wtryskowego.

young man looking through magnifying glass

Do zarejestrowania instalacji gazowej w Wydziale Komunikacji potrzebne są faktura  za montaż instalacji gazowej (na fakturze powinien być wpisany nr VIN oraz nr rejestracyjny pojazdu – jeśli auto jest już zarejestrowane z nr rejestracyjnym) oraz wyciąg ze świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji, dlatego nasze działania powinny być ukierunkowane na odnalezienie wystawców tych dokumentów. Jeśli wiemy, który warsztat założył instalację gazową to mamy pół problemu z głowy, ale jeśli nie posiadamy tej informacji będzie trochę trudniej… po duplikat faktury należy udać się do firmy, w którym zamontowana była instalacja gazowa;

prośbę o duplikat wyciągu ze świadectwa homologacji, kierujemy do wystawcy dokumentu (właściciela homologacji) za pośrednictwem zakładu montażu. W tym celu należy: Udać się do zakładu, w którym zamontowana była instalacja. Jeżeli zdarzy się, że zakład, w którym montowaliśmy instalację gazową, już nie istnieje, prośbę kierujemy bezpośrednio do właściciela homologacji (wystawcy), który wyda duplikat wyciągu.

Jeśli nie wiemy gdzie instalacja była zamontowana pozostaje sprawdzić jakie podzespoły mamy zamontowane i szukać przedstawicieli regionalnych sprzedających dany osprzęt może za ich pośrednictwem uda się trafić do warsztatu, który będzie w sieci danego przedstawiciela (właściciela homologacji). Na stronie internetowej Instytutu Transportu Samochodowego dostępny jest spis właścicieli homologacji wraz z wykazem wszystkich warsztatów montujących.

atesty

Uzyskanie duplikatu atestu zbiornika możliwe jest jeśli zbiornik ma nie więcej niż 10 lat (czyli nie minął jeszcze okres jego legalizacji). Duplikat atestu zdobędziemy od producenta zbiornika (polecamy poradnik na stronie portalu gazeo.pl) lub z Transportowego Dozoru Technicznego. Duplikat możemy zamówić osobiście lub skorzystać z pośrednictwa np. warsztatu montującego. Pamiętajmy, że do zamówienia duplikatu należy dokładnie odczytać dane z tabliczki znamionowej zbiornika (znajduje się ona na każdym zbiorniku) i że w zależności od firmy czeka się na niego średnio 1-3 tygodnie. W każdym przypadku wystawienie duplikatu jest odpłatne.

Na wpis do dowodu rejestracyjnego mamy 30 dni – tak jak na wszelkie inne zmiany w dowodzie rejestracyjnym.

W sumie, na całym świecie, mamy do wyboru aż 6 różnych systemów tankowania LPG: ACME, Bayonet, Włoski, Euroazjatycki, Euro connector i Koreańsko-Japoński. Na potrzeby podróżowania po Europie potrzebne nam będą 4 z 6 dostępnych na świecie końcówek. W dużym skrócie:

koncowki

  • ACME (końcówka belgijska) – oprócz Belgii, spodziewajmy się jej w Irlandii, Luksemburgu, zachodnich Niemczech, Szwajcarii, Szwecji i na Węgrzech;
  • Bayonet (końcówka holenderska) – spotkamy taką w części Niemiec, Wielkiej Brytanii, Finlandii, Hiszpanii, Islandii i Norwegii;
  • Włoska – najpopularniejsza w Europie (w tym w Polsce)
  • Euroazjatycka (końcówka rosyjska) – w Rosji i niektórych krajach poradzieckich – w wybranych miejscach na Białorusi i Ukrainie;
  • Euro connector – w Portugalii, ponieważ to rozwiązanie jest dopiero testowane i wdrażane

Ze znalezieniem i kupieniem LPG na Starym Kontynencie nie ma w zasadzie problemu i musielibyśmy wybrać nietypowy dla letnich wojaży kraj, by doświadczyć poważnych trudności. Takimi „rodzynkami” są: Finlandia, gdzie gaz, owszem, jest, ale nie dla użytkowników prywatnych, Islandia i Mołdawia. W Hiszpanii zaś publicznych stacji jest, według danych AEGPL (Europejskiej Organizacji Gazu Płynnego) zaledwie 65, a korzystają z nich głównie taksówkarze. Sam fakt, że LPG występuje powszechnie to jednak niewiele i bardzo przydatna jest także wiedza na temat gęstości sieci stacji, ponieważ nie wszędzie występują one tak powszechnie jak w Polsce. Ilość i rozmieszczenie stacji w Europie możecie sprawdzić na stronie mylpg.eu

Lista krajów oraz rodzaj stosowanych końcówek w nawiasie: Albania (włoska), Austria (włoska), Belgia (ACME), Białoruś (rosyjska, włoska), Bośnia i Hercegowina (włoska), Bułgaria (włoska), Chorwacja (włoska), Czarnogóra (włoska), Czechy (włoska), Dania (bayonet), Finlandia (bayonet), Francja (włoska), Grecja (włoska), Hiszpania (włoska), Holandia (bayonet), Irlandia (ACME), Islandia (bayonet), Litwa (włoska), Luksemburg (ACME), Łotwa (włoska), Niemcy (ACME, bayonet, włoska), Norwegia (bayonet, włoska), Portugalia (włoska, euro connector), Rosja (rosyjska, włoska), Rumunia (włoska), Serbia (włoska), Słowacja (włoska), Słowenia (włoska), Szwajcaria (ACME, włoska), Szwecja (ACME, włoska), Turcja (włoska), Ukraina (rosyjska, włoska), Węgry (ACME, włoska), Wielka Brytania (bayonet), Włochy (włoska).

Instalacja gazowa w samochodzie nie ma jednej, sztywno określonej budowy. W zależności od specyfikacji samochodu, a konkretnie silnika, może się składać z większej bądź mniejsze ilości elementów. Dodatkowymi elementami instalacji są np. lubryfikacja, czy emulator benzyny. W wersji podstawowej jednak taka instalacja zawiera:

zczegoskladasieinstalacjalpg

  1. Zbiornik - Może być toroidalny montowany w miejscu koła zapasowego dzięki czemu można zachować całe dostępne miejsce w bagażniku. Pojemność takiego zbiornika wynosi od 28 do około 39 litrów gazu. Drugą możliwością jest zbiornik w kształcie walca – również montowany w bagażniku. Pojemność tego typu zbiorników osiąga nawet 120 litrów. Trzecią opcją jest zbiornik montowany pod samochodem – tego typu zbiorniki są dopasowywanie indywidualnie do każdego typu samochodu oraz preferencji klienta.
  1. Wlew - Jak sama nazwa wskazuje służy do napełniania zbiornika J Wlewy mogą być montowane w różnych miejscach. Najpopularniejsze miejsca to w klapce wlewu benzyny oraz zderzaku. Zdarzają się także inne miejsca ale my praktykujemy wcześniejsze dwa rozwiązania.
  1. Wielozawór - Jak sama nazwa wskazuje łączy ze sobą kilka zaworów. Precyzyjnie jest to zespól zaworów zapewniający prawidłowe i bezpieczne użytkowanie instalacji. Odpowiada za niedopuszczenie do przepełnienia zbiornika i umożliwienie przepływu paliwa w kierunku silnika.
  1. Reduktor - Odpowiada za przejście gazu ze stanu ciekłego w stan gazowy. W tym celu paliwo jest ogrzewane przez gorący płyn z układu chłodzenia silnika.
  1. Wtryskiwacze - Dzięki wtryskiwaczom silnik otrzymuje odpowiednią do aktualnego zapotrzebowania dawkę paliwa. W przypadku większości samochodów z powodzeniem można stosować to rozwiązanie, będące zminiaturyzowaną wersją elektrozaworów gazowych. Są jednak pojazdy (z reguły bardziej skomplikowane), w których zastosowanie prostych rozwiązań nie jest możliwe.
  1. Sterownik cyfrowy - Jego zadaniem jest sterowanie działaniem całej instalacji gazowej, korekcja składu mieszanki, odczyt danych z czujników, podgrzewanie wtryskiwaczy itp. Najnowocześniejsze sterowniki posiadają bardzo rozbudowane funkcje, których nie sposób opisać w kilku zdaniach.
  1. Przełącznik benzyna-gaz - Jak sama nazwa wskazuje jest to przełącznik paliwa. Miejsce zamontowania zależy od preferencji klienta. Najnowsze, cyfrowe przełączniki spełnia szereg funkcji od wyboru i sygnalizacji optycznej oraz akustycznej trybu pracy po wskazywanie poziomu gazu w samochodach z instalacją przystosowaną do zasilania układu napędowego alternatywnym źródłem zasilania, jakim jest paliwo gazowe.
  1. Filtry fazy lotnej oraz płynnej - Jak to filtry są odpowiedzialne za usuwanie zanieczyszczeń z paliwa. Najczęściej spotyka się, że są zamontowane w niedalekim sąsiedztwie reduktora
  1. Sensor ciśnienia gazu - To inaczej czujnik podciśnienia. Może być montowany oddzielnie lub połączony z sterownikiem cyfrowym. Jest niezbędny do prawidłowej pracy każdego silnika. Odpowiada za utrzymanie odpowiedniego ciśnienia paliwa. W samochodach bez instalacji gazowej także występują tego typu sensory.

W te, wyżej wymienione, elementy wyposażona jest każda instalacja gazowa, natomiast poszczególne generacje posiadają jeszcze charakterystyczne dla siebie elementy, których w tym miejscu nie opisujemy.

polskaczywloskainstalacjagazowaNajczęstszym dylematem przy wyborze instalacji gazowej jest określenie producenta - lepiej wybrać polskiego, czy włoskiego? Włosi od dłuższego czasu zajmują się produkcją instalacji gazowych. Obecnie oferowane produkty to w większości przypadków kompletne rozwiązania technologiczne, czyli listwa wtryskiwaczy, reduktor, sterownik, a w niektórych przypadkach także zbiornik wraz z oprzyrządowaniem.

Jednakże wraz ze wzrostem zainteresowania adaptacją samochodów do zasilania paliwem LPG również polskie firmy oferują ciekaw i wcale nie gorsze konfiguracje. Niejednokrotnie możliwości, chociażby urządzeń sterujących, są znacznie szerze niż ich włoskich odpowiedników. Obecnie szereg polskich firm posiada w swojej ofercie kompletne kity do instalacji LPG.

Niestety... nie wszystkie komponenty oferowane przez producentów (zarówno polskich jak i włoskich!) charakteryzuje odpowiednia jakość. Dotyczy to zwłaszcza części mniej znanych producentów, które przyciągają klientów niższą ceną. Ponadto należy pamiętać o tym, że nie ma części uniwersalnych, które równie dobrze działają w każdym samochodzie, z każdym silnikiem i niezależnie od zużycia samochodu.

Świadomość tego, że każda instalacja powinna być dobrana i zabudowana w sposób indywidualny to bardzo ważny aspekt naszej codziennej pracy. W tym miejscu zalecamy zdać się na nasze doświadczenie. Przed zamontowaniem każdej instalacji analizujemy każdy samochód pod kątem najbardziej optymalnego dobrania podzespołów. Aby nie być gołosłownym przypominamy, że na tak dobrane i zainstalowane w naszej firmie instalacje gazowe honorowane udzielamy aż 5 letnią gwarancją.

Wliczając wszystkie koszty związane z montażem i obsługą samochodu z zamontowaną instalacją gazową jest to realna oszczędność od 40 do 60%. Bardzo ważne jest aby podczas obliczeń uwzględnić zmienność cen paliw. Powyższy poziom oszczędności wyliczamy według poniższego wzoru:

portfelŚrednia cena 1 litra benzyny 95 – 4,43 zł
Średnia cena 1 litra LPG – 1,95 zł

Średnie spalanie samochodu na 100 km = 8 litrów benzyny 95 (koszt: 35,44 zł)
Średnie spalanie gazu na 100 km =  9,5 litra LPG (koszt: 18,53 zł)

Oszczędność na 100 km = 16,91 zł (48%)

Podane ceny paliw na podstawie średnich, detalicznych cen paliw w Polsce wg serwisu e-petrol.pl z dnia 4.09.2017r.

zbiornikObecnie podczas montażu instalacji gazowej stosuje się dwa typy zbiorników: toroidalne montowane we wnęce koła zapasowego oraz zbiorniki cylindryczne montowane w przestrzeni bagażowej. Pojemność zbiornika toroidalnego jest uzależniona od gabarytów wnęki koła zapasowego lub ilością miejsca pod samochodem – jeżeli tam znajdowało się koło zapasowe. Zazwyczaj jednak pojemność tych zbiorników waha się w granicach od 34 do 75 litrów. W przypadku zbiorników cylindrycznych mamy większe możliwości ponieważ tutaj ogranicza nas tylko przestrzeń bagażowa jaką jesteśmy w stanie poświęcić na zabudowę zbiornika. Pojemność tych zbiorników waha się od 20 do aż 230 litrów.

ecoJak wskazują badania, stosowanie paliwa gazowego wiąże się z o wiele mniejszą emisją substancji toksycznych do atmosfery niż w przypadku paliwa benzynowego. W przypadku stosowania napędu gazowego redukcja zanieczyszczeń może osiągnąć około: 60% w przypadku tlenku węgla (CO), 50% w przypadku węglowodorów i tlenku azotu (HC, Nox) oraz 10% w przypadku dwutlenku węgla (CO2).

Jako że w związku z zanieczyszczeniem atmosfery dochodzi do degradacji środowiska naturalnego, zaczęto zwracać większą uwagę na ilość toksycznych składników, znajdujących się w spalinach samochodowych. Ilość wyżej wspomnianych substancji jest ściśle określona przez przepisy i nie może przekraczać granicznych wartości.

W wypadku starszych modeli samochodów, kwestie ekologiczne odgrywają bardzo dużą rolę. We Włoszech zwyczajowo organizuje się specjalne promocje, które umożliwiają refundację kosztów montowanej w starszych samochodach instalacji LPG. Promocja ta wiąże się z następującymi kosztami: 50 % kosztów instalacji LPG pokrywa państwo, 20% wartości znajduje się po stronie producentów, a 10% wynosi warsztat montujący.

stoper

Czas montażu instalacji gazowej zależy od typu silnika oraz ogólnego stanu technicznego pojazdu. Przewidywalne czasy montażu instalacji w naszej firmie wynoszą 2 dni robocze dla samochodów z silnikiem 3 oraz 4 cylindrowym, a w przypadku samochodów z silnikiem 5, 6 i 8 cylindrowym czas ten może się wydłużyć.

questionOdpowiadając krótko na pytanie – to zależy 🙂 Nie ma złotego środka jeżeli chodzi o wybór instalacji gazowej ponieważ do każdego samochodu należy podejść w sposób indywidualny – to podstawowa i kluczowa zasada o której często się zapomina. Obecnie mamy dostęp do różnego rodzaju technologi różnych producentów. Jedne rozwiązania są tańsze, a drugie droższe. Jednakże stosowanie kompletnych kitów jednego producenta wcale nie zapewnia komfortowego, a przede wszystkim bezawaryjnego funkcjonowania instalacji i należy o tym pamiętać. Oczywiście instalacja powinna przede wszystkim być odpowiednia dla danego typu silnika ale na tym powinno zakończyć się analogiczne myślenie.

W naszej firmie bazujemy na doświadczeniu. Jesteśmy w stanie dobrać takie podzespoły, które zoptymalizują działanie instalacji w niemal każdym samochodzie. Nie stosujemy rozwiązań ad hoc tylko stosujemy te przez nas sprawdzone. Tak dobrana, odpowiednio skonfigurowana i poprawnie zamontowana instalacja będzie służyć przez lata.

Poniższy schemat przedstawia obsługę zlecenia montażu instalacji gazowej. Praktycznie każde zlecenie – także serwisowe – obsługiwane jest w podobny sposób. Różnice pomiędzy obsługą zlecenia montażu, a serwisu są kosmetyczne.

timeline-small

Przygotowaliśmy specjalną stronęmontaż instalacji krok po kroku – gdzie znajdują się dokładnie rozpisane wszystkie kroki jakie przechodzimy wraz z klientem podczas obsługi zlecenia. Zainteresowanych zapraszamy do zapoznania się z tym szczegółowym opisem. Pozwoli to lepiej zrozumieć specyfikę naszej pracy.

serwis-oczekiwanie

Generalnie nie wymaga się od klienta żadnych specjalnych przygotowań samochodu przed montażem instalacji gazowej. Wszystkie czynności wykonujemy my jako zakład montujący instalację LPG w samochodzie klienta. Czynności te dotyczą zazwyczaj sprawdzenia ogólnej kondycji silnika oraz układu elektronicznego sterującego jego pracą. Przed montażem dobrą praktyką ze strony klienta jest opróżnienie bagażnika samochodu ze zbędnych rzeczy ponieważ to tam będzie montowany zbiornik paliwa gazowego.

klucze

W zasadzie użytkowanie samochodu z instalacją gazową nie różni się od użytkowania samochodu bez takiej instalacji. Należy jednak przestrzegać dwóch ważnych zasad. Po pierwsze w zbiorniku benzynowym powinno się zawsze znajdować paliwo w ilości minimum 1/4 pojemności zbiornika. Pozwoli to na zabezpieczenie pompy paliwa przed uszkodzeniem. Po drugie należy bezwzględnie wykonywać okresowe przeglądy instalacji gazowej nawet jeżeli nie zmieniła się jej funkcjonalność.

oskp

Przegląd rejestracyjny pojazdu z zamontowaną instalacją gazową został określony odpowiednim rozporządzeniem ministra (ustawa) i obecnie kosztuje 162,00 zł na terenie całego kraju w każdej stacji kontroli pojazdów.

Pamiętaj, że wykonując przegląd rejestracyjny w naszej Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów uzyskujesz aż 30% rabatu na okresowy przegląd instalacji gazowej w naszej firmie.

przegladOkresowy przegląd instalacji gazowej wykonywany w naszej firmie jest płatny. Cena przeglądu to około 200,00 zł. Dlaczego około? Ponieważ koszt może wzrosnąć o parę złotych w przypadku konieczności zatankowania gazu do samochodu klienta – mowa dosłownie o kilku litrach. W przypadku przeglądów usterkowych koszt może być wyższy ze względu na konieczność wymiany podzespołów samochodu niezwiązanych bezpośrednio z instalacją gazową lub podzespołów nieobjętych gwarancją.

Oferujemy jednak możliwość obniżenia kosztów przeglądu aż o 50% – szczegóły promocji w zakładce: aktualne promocje.

Podczas takiego przeglądu wykonywane są następujące czynności: kontrola wydajności reduktora, sprawności wtryskiwaczy gazu i właściwego działania sterownika instalacji gazowej, kontrola połączeń i stanu przewodów gazowych gumowych i wysokiego ciśnienia w instalacji gazowej jak również sprawdzenie szczelności, wymiana filtra powietrza, filtrów fazy lotnej i płynnej, czyszczenie elektrozaworów reduktora i zaworu gazowego, kontrola i ewentualna naprawa układu zapłonowego (dodatkowo płatna), kontrola i ewentualna korekta mapy wtrysku sterownika gazu, kontrola sprawności wielozaworu umieszczonego w zbiorniku gazu, a także kontrola poprawności napełnienia samego zbiornika.

pistoletySugerujemy aby tankować gaz na sprawdzonych, markowych stacjach paliw, a raczej starać się unikać stacji lokalnych o wątpliwej reputacji. Teoretycznie gaz powinien być wszędzie taki sam ale niestety nie jest. Największe stacje w Polsce dbają o swoją markę i nie pozwolą sobie na oferowanie słabszego jakościowo paliwa. Na mniejszych stacjach może być różnie. Należy też pamiętać, że gaz tankowany poza granicami naszego kraju może różnić się jakościowo od krajowego. Najczęściej klienci narzekają na jakość gazu tankowanego na Chorwacji, krajach bałkańskich, Rumunii oraz Ukrainie.

Gorszej jakości gaz może spowodować, że samochód utraci część swojej mocy, zacznie szarpać, przerywać lub zapali się kontrola “check engine” sugerująca ubogi skład mieszanki. W ekstremalnych przypadkach zatankowany gaz może być “brudny”, co może doprowadzić do uszkodzenia wtrysków ale są to przypadki niezwykle skrajne.

silnik

Oferujemy montaż instalacji gazowych w prawie wszystkich samochodach, bez względu na producenta, czy markę.

Wyjątek stanowią jednak niektóre silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa takich producentów jak na przykład Mercedes z oznaczeniem CGI (ang. Charged Gasoline Injection) oraz BMW z oznaczeniem HPI (ang. High Pressure Injection). Generalnie silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa są, na chwilę obecną, tematem problematycznym pod kątem instalacji LPG.

lpgLPG (skrót od ang. Liquefied Petroleum Gas) (znany jako propan-butan), gazol to mieszanina propanu i butanu. Używany jako gaz, ale przechowywany w pojemnikach pod ciśnieniem jest cieczą. Należy do najbardziej wszechstronnych źródeł energii. Stosowany jest głównie jako: paliwo do zasilania różnego rodzaju urządzeń grzewczych (np. promienników gazowych, nagrzewnic), źródło zasilania domowych kuchenek gazowych, grilli gazowych, kuchenek turystycznych, taboretów gastronomicznych, paliwo silnikowe – autogaz, paliwo stosowane w czasie wykonywania prac dekarskich, instalacyjnych, obróbki i cięcia metali, paliwo w systemach kogeneracji i mikrokogeneracji, paliwo w przemysłowych procesach produkcyjnych – np. w fabrykach ceramiki, cegielniach oraz jako gaz nośny do kosmetyków w aerozolu. LPG został otrzymany po raz pierwszy w 1910 r. przez doktora Waltera Snellinga. W handlu pojawił się po raz pierwszy w roku 1912 – sprzedawany był jako wygodne i bezpieczne paliwo do przenośnych kuchenek gazowych.

LPG uzyskiwany jest jako produkt uboczny przy rafinacji ropy naftowej i ze złóż gazu ziemnego, zwykle na początku uruchamiania nowego odwiertu. Niezależnie od źródła pochodzenia, wymagania co do właściwości LPG są określane jednolicie. Aktualnie w polskim systemie normatywnym funkcjonują dwie normy charakteryzujące właściwości fizykochemiczne LPG w zależności od jego zastosowania, tj.:

PN-C-96008 „Przetwory naftowe. Gazy węglowodorowe. Gazy skroplone C3-C4” – normę tę stosuje się do gazów skroplonych C3–C4 stosowanych jako podstawowy surowiec do dalszej przeróbki chemicznej, również jako gaz opałowy dla gospodarstw domowych, przemysłu i turystyki,

PN-EN 589 „Paliwa do pojazdów samochodowych. LPG. Wymagania i metody badań” – w normie tej podano wymagania i metody badań paliwa silnikowego LPG (skroplonego gazu węglowodorowego) będącego w sprzedaży i dystrybucji, dotyczy to LPG używanego w samochodach z silnikami dostosowanymi do tego paliwa.

LPG w temperaturze pokojowej przy normalnym ciśnieniu ma postać gazu. Ulega on skropleniu w temperaturze pokojowej gdy ciśnienie wynosi od 2.2 do 4 atm. Do butli jest pompowany przy ciśnieniu rzędu 6 atm. Butle, w których się go przechowuje i transportuje, napełnia się zwykle do 80% lub 85% objętości, aby uniknąć rozerwania butli przez rozszerzającą się przy zmianie temperatury ciecz.

swiecaSpalanie gazu LPG przebiega w wyższej temperaturze niż w przypadku benzyny, dlatego świeca zapłonowa potrzebuje większego napięcia do wytworzenia iskry. Sama konstrukcja świecy przeznaczonej do układów zasilania LPG nieco różni się od świecy, którą stosuje się w przypadku zwykłych benzyniaków. Kolejną różnicą po większym napięciu wymaganym do wytworzenia iskry jest fabrycznie ustawiona mniejsza przerwa pomiędzy elektrodami, niż ma to miejsce w przypadku świec zapłonowych do silników benzynowych. Korpus świecy i elektrody zbudowane są także z bardziej wytrzymałych materiałów.

Jednak nawet jeśli ktoś zdecyduje się na używanie takich świec, równie często należy kontrolować ich stan i niezwłocznie wymieniać w przypadku zużycia. Prawidłowo pracująca świeca zapłonowa nabiera rudawo-brązowego koloru wokół elektrody. Jednak nawet jeśli świeca ma prawidłowy kolor, należy ją wymieniać zgodnie z zaleceniami instalatorów układów gazowych.

W przypadku doboru świec zapłonowych warto zaufać opinii specjalistów, którzy trudnią się instalowanie układów gazowych w autach. Mają oni doświadczenie z silnikami, w których stosuje się różne elementy układu zapłonowego i na podstawie obserwacji mogę doradzić, które świece są godne polecenia.

Nie zawsze zaleca się stosowanie świec zapłonowych specjalnie przeznaczonych do silników z układem LPG. W niektórych przypadkach wystarczą standardowe świece, których przerwa pomiędzy elektrodami zostaje zmniejszona. Zaleca się także stosowanie świeć o innej wartości cieplnej niż te stosowane przez producentów do silników zasilanych benzyną. Odradza się natomiast stosowanie świec wieloelektrodowych.

lampkaZdecydowanie tak! Droższe elementy instalacji gazowej zapewniają bardzie precyzyjną i niezawodną pracę instalacji gazowej. Czasami oszczędność kilkuset złotych może mieć duże przełożenie na funkcjonowanie instalacji oraz komfort jej użytkowania.

Dlaczego, konkretnie, warto dopłacać di droższych komponentów? Odpowiedź jest prosta. Droższe elementy są po prostu mniej awaryjne od tańszych. Jest to spowodowane ich lepszym dopasowaniem do danego silnika oraz lepszym jakościowo wykonaniem. Oszczędność kilkuset złotych na etapie montażu może w przyszłości okazać się błędem ponieważ w przypadku tanich instalacji gazowych musimy liczyć się z częstszymi wizytami w serwisie.

Przypominamy, że oferujemy naszym klientom możliwość kredytowania lub spłaty montażu instalacji w ratach. Szczegóły naszej oferty dostępne są w zakładce: systemy ratalne i kredyty.

zakazW teorii montaż używanego układu zasilania gazem jest jak najbardziej możliwy.  Pytanie powinno jednak brzmieć, czy takie praktyki są bezpieczne i zgodne z prawem? Odpowiedź jest jednoznaczna – NIE. Zbagatelizowanie zakazu ponownego wykorzystania instalacji LPG oznacza poważne konsekwencje.

Używana instalacja gazowa może się okazać grą w rosyjską ruletkę. Sprawność instalacji można zweryfikować dopiero po jej zamontowaniu, co oznacza, że w momencie zakupu używanej instalacji LPG nie można być pewnym, że będzie działać poprawnie. Lista prawdopodobnych usterek jest długa i może być bardzo kosztowna – często wykluczająca opłacalność takiej inwestycji.

Zasadniczy problem pojawi się również podczas wbijania nowego sposobu zasilania do dowodu rejestracyjnego. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 września 2005 roku wyraźnie mówi, że instalacja gazowa jest jednym z elementów w pojeździe, który bezwzględnie nie może podlegać ponownemu montażowi. Przepis absolutnie zabrania zakładania używanych instalacji LPG i tym samym wyklucza możliwość wprowadzenia właściwej adnotacji do dokumentów pojazdu.

Ponadto podczas wbijania instalacji do dowodu rejestracyjnego, dane z homologacji są wprowadzane do systemu. Gdy urzędnik za pośrednictwem programu komputerowego wykryje próbę legalizacji używanego układu, sprawa z całą pewnością nie rozejdzie się po kościach i znajdzie swój finał w prokuraturze. Właściciel pojazdu zostanie oskarżony o fałszerstwo i poświadczenie nieprawdy.

Wokół tego, czy używanie LPG jest bezpieczne czy też nie narosło sporo mitów i legend. Gaz w samochodzie tankowany jest do specjalnych butli, które są znacznie mocniejsze niż tradycyjne zbiorniki na benzynę. Nawet podczas bardzo mocnych zderzeń butla wypada z rozbitego samochodu nienaruszona.

safeButle są również wyposażone w specjalne zawory uniemożliwiające wyciek autogazu nawet wówczas, gdy przy pracującym silniku uszkodzeniu ulegną przewody transportujące gaz w stanie ciekłym. W Polsce przepisy bezpieczeństwa są bardziej restrykcyjne niż w innych krajach Europy. Nakazują one bowiem oprócz standardowego badania butli wynikającego z regulaminu ECE 67 R 01 wykonywanego przez samego producenta także badanie przez Transportowy Dozór Techniczny. Urzędnik tej instytucji dokonuje szczegółowej kontroli jakości i wydaje dopuszczenie butli gazowej do eksploatacji na 10 lat. Po tym czasie niezbędne jest badanie techniczne i po pomyślnym jego przejściu ponowne zezwolenie wydawane jest na dalsze pięć lat. W efekcie najczęściej butle po upływie przepisowych 10 lat wymieniane są na nowe wraz z zaworami, dlatego nawet stare samochody w Polsce wyposażone są w nowe zbiorniki na autogaz.

W badaniach dotyczących zbiorników LPG przeprowadzane także próby przestrzelenia zbiornika napełnionego gazem. Testy takie pokazały, że nawet jeśli pocisk był w stanie przebić ściankę butli, to otwór na skutek mocnego oszronienia szybko był czopowany i wyciek gazu był praktycznie zupełnie zatrzymany. W przypadku pożaru samochodu uruchamiany jest zawór bezpieczeństwa. Podczas bardzo dużego wzrostu temperatury w butli otwiera się on i wypuszcza część gazu do ustabilizowania ciśnienia, po czym zamyka się i hamuje dalszy wyciek. Ryzyko eksplozji butli z gazem jest o wiele mniejsze niż zbiornika na tradycyjne paliwo.

Ryzyko eksplozji zbiornika z gazem LPG jest o wiele mniejsze niż baku na tradycyjne paliwo. Nawet w ekstremalnych sytuacjach wywołanych pożarem systemy zabezpieczające zbiornik przed gwałtownym wzrostem ciśnienia powinny uchronić auto przed wybuchem.

testSamochody zapalają się z reguły od rozlanego przy zderzeniu paliwa. Służby ratownicze nie odnotowują spektakularnych zdarzeń towarzyszących wypadkom samochodów z LPG. Zastosowane w nich rozwiązania techniczne i zabezpieczenia czynią je znacznie bezpieczniejszymi od tradycyjnych układów benzynowych. Do wybuchu gazu w instalacjach LPG dochodzi niezwykle rzadko i to najczęściej na skutek nieszczelności systemu w autach pozostawionych w pomieszczeniach zamkniętych, takich jak garaże i podziemne parkingi.

Jeśli zaparkowaliśmy w garażu zamkniętym, podziemnym – co w przypadku niektórych spółdzielni jest zakazane, ale nagminnie łamane – i czujemy gaz obok naszego samochodu, wypchnijmy nasze auto bez odpalania na zewnątrz. Dopiero na wolnej przestrzeni przekręćmy kluczyk i udajmy się do renomowanego serwisu, by zrobił przegląd naszej instalacji

Przeprowadzono już szereg testów, które potwierdzają wysokie bezpieczeństwo zbiorników LPG. Poniżej linki do filmów z przeprowadzonych testów:

Crash testzobacz
Test balistycznyzobacz
Próba ogniowazobacz

questionTo, że gaz niszczy silnik możemy bez wątpienia zakwalifikować jako mit lub jedną z obiegowych opinii. Problemy samochodów wyposażonych w instalację LPG biorą się zazwyczaj z dwóch podstawowych powodów: nieprawidłowo dobranej lub nieprawidłowo zamontowanej instalacji gazowej. Trzecim powodem może być kiepski stan ogólny samochodu.

Jeżeli prawidłowo zostaną dobrane komponenty instalacji gazowej, prawidłowo zostaną zamontowane i precyzyjnie wyregulowane to mamy gwarancję bezawaryjnej eksploatacji silnika przy zachowaniu normalnych czynności obsługowych (wymiany olejów, filtrów, świec zapłonowych, czyszczenia i regulacji). Ważne jest też dbanie o stan ogólny samochodu i podzespołów nie związanych bezpośrednio z instalacją LPG.

Każdy mit ma swoje podłoże i logiczne uzasadnienie, jednak w wielu przypadkach stereotypy powstałe wokół autogazu straciły znacznie lub wręcz całkowicie na aktualności. Dzięki postępowi technologicznemu (systemy sekwencyjnego wtrysku gazu) i jakościowemu, problemy znane 10 lat temu w większości przestały istnieć. Zamiast powtarzać i utrwalać zasłyszane kiedyś historie, opowiadane przez rozgoryczonych złymi doświadczeniami kierowców, wyróbmy w sobie pozytywne nawyki (regularne kontrolowanie stanu silnika), a wtedy nic w naszym samochodzie nie strzeli i się „od gazu” nie zepsuje, a już na pewno nie wybuchnie. Odpowiedni dobór, montaż i serwis instalacji w zupełności wystarczą, aby większość z opisanych stereotypów nigdy nie znalazła potwierdzenia.

W przypadku kiedy kończy się ważność atestu zbiornika LPG mamy do wyboru dwie opcje:

atestyPierwsza a nich to wykonanie badania zbiornika w terenowym oddziale Transportowego Dozoru Technicznego. Zaletą tego rozwiązania jest niski koszt wykonania badań, a wadą z kolei krótki czas przedłużenia ważności (max. 2 lata).

Drugim rozwiązaniem jest wymiana zbiornika na nowy przez co uzyskuje się możliwość eksploatacji pojazdu z zasilaniem LPG przez kolejnych 10 lat, wadą jest wyższy poniesiony koszt związany z wymianą oraz zakupem nowego zbiornika.

Scroll Up